Dag 15 – Mina drömmar

Ibland tänker jag att vad ska jag drömma om något annat för? Jag har det ju så bra med sambo, barn, hus, jobb och så vidare. Men utan drömmar är man kanske inte en hel människa. Inte helt levande.

De stora drömmarna handlar om oberoende. Makten att styra över sin egen tid. Att vara tillfreds med tillvaron. Och det är jag väl ofta i och för sig, men jag styr inte min egen tid. Det gör väl ingen som jobbar för någon annan. Jag när en romantisk dröm om att vara min egen. Egen arbetsgivare alltså. Vad jag sedan sysselsätter mig med är lite oklart. Kanske en skön kombination av trädgårdsarbete och skrivande. Hur kulorna rullar in i vid den sysselsättningen har jag ingen aning om. Men jag bestämmer själv om jag vill vara ledig en onsdag och istället jobba en lördag. I den här drömmen glömmer jag bort fördelarna med att vara anställd. Som de där detaljerna att lönen kommer in på kontot den 25 varje månad, att jag har flera veckors betald semester varje år och att jag har trevliga kollegor att fika med. Ibland måste jag tänka på det lite hårdare än i andra perioder för att jag inte ska hamna i neggospiralen.

Ekonomiskt oberoende är också en fin dröm som jag kan drömma högt om tillsammans med sambon. Men enda sättet att kunna leva i ett pengabad är att jag vinner en massa sköna miljoner och då måste jag först börja spela. Inte troligt. Dessutom missade jag min chans i somras när vi var i USA och var borta i nästan tre veckor. Jag hade tänkt att lämna i en 10-veckorslotto då eftersom alla de där som vinner drömvinsten alltid är bortresta när den vinnande raden dras. Nu glömde jag spela och chansen är sumpad.

För er som läser den här bloggen ibland är det annars ingen nyhet att jag för tillfället drömmer om hantverkare som kommer hem och bara renoverar hela kåket pedantiskt fint utan att jag behöver slita i fuktskadade spånplattor eller gräva ur översvämmade krypgrunder. Och så drömmer jag om en bränslesnål bil i hygglig storlek utan rost.

Och en lång ledighet runt jul.

Lämna en kommentar

Filed under Blogglistan

Kommentera

