Jobbe?

Efter tre veckors semester där jag har gjort – nej, jag kom inte på någonting förutom att köra ved och koka knäck började jag jobba i måndags igen. Och jag måste erkänna att det var riktigt roligt. Skönt att börja få lite vettiga rutiner igen vad det gäller mat och sömn. Roligt att träffa den där mysiga kollegorna. Och roligt att göra det jag gör på mitt jobb. Tipp topp helt enkelt. Kanske kan det också bero på att en av de där sakerna jag inte gjorde när jag var ledig var att tänka på jobbet. Jag kopplade bort det helt och var verkligen leeeedig. Då kändes det ändå rimligt att ställa klockan på ringning kl 06 den där sista söndagskvällen.

Dessutom började jag på måndagen mitt nya deltidsliv där jag är barnledig på 25 procent och bara jobbar sex timmar om dagen. Och det kanske där den lilla haken är. Det har inte gått så bra att gå hem i tid. Hittills har jag gjort det en dag av tre och det vetitusan om jag klarar av det imorgon heller. Det har liksom kört ihop sig på direkten vilket gör att jag funderar på att frångå mina principer att jobba hemifrån på kvällarna och ta och läsa några dokument och börja skriva lite nu ikväll för att inte stressa rumpan av mig imorgon. Men jag lovar att det inte ska bli en vana. Det är bara nu som det har råkat bli lite mycket på en gång.

Såg också att någon frågade någonstans om det fanns någon forskning som hade studerat hur vi ska stå ut utan en enda röd dag i sikte de närmaste 15 veckorna. Det kändes lite tungt. Kanske dags att fundera på det där sportlovet och ledigheten där. Eller så känns det coolt med 15 femdagarsveckor bara jag kan då hem efter sex timmars arbete på dagarna. Vi får väl se.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsliv

Kommentera

