Provocerande matkrav

Jag vill ju gärna se mig som den där härligt upplysta, fördomsfria och vidsynta människan som jag vill vara. Människor får ha hur märkliga egenheter som helst och jag tycker att de är charmiga och tänker att så kan man också göra. Jag kanske inte hade valt det, men de har gjort det och de är glada och då är jag glad. Människor som utför saker på, ett för mig, lite galet sätt försöker jag lugnt tänka på att det är också ett sätt att göra det där på. Inte mitt sätt, men deras och det är också rätt. Men tydligen har även denna sol sina fläckar. Jag har insett att fler och fler dras på egenheter som jag får allt svårare att tolerera. Och det kretsar kring mat. Det går knappt längre att laga en hederlig svensk spaghetti och köttfärssås innan det ska klagas. ”Det tål inte jag” här och ”det äter inte jag” där. Man blir ju galen för mindre. Här är mina största irritationsmoment när det kommer till matbiten.

Diet-freaks
De här tillhör värsta sorten och fler och fler blir de. Det är Low Carb High Fat och GI. Det är stenålderskost och sockerfritt. Vad i hela världen är det för fel på den gamla hederliga kostcirkeln? Sedan när slutade ekvationen gör av med mer energi än du stoppar i dig gälla för de som vill gå ned i vikt? Jag vill här slänga in en brasklapp sedan min tid i Viktväktarna, men där var å andra sidan ingenting förbjudet att äta. Det var bara det att efter någon halvliter grädde fanns det inte mer energiutrymme kvar på intaget den dagen.

Vegetarianer
Och här kan jag ärligt säga att från att ha varit omgiven av drösar av dem har nästan samtliga börjat äta kött, men det finns några få kvar. Och där kan väl tilläggas att de ändå oftast fuskar med fisk och skaldjur, men när man för femte gången i rad tvingas bjuda på lax till festmåltiden börjar så väl tålamod som fantasi att tryta. Okej om de inte vill äta det på grund av djurhållningen (antar att de inte äter odlad fisk då) så kan de väl slå till med lite frigående lamm eller en älgstek då och då. Det skulle göra allt så mycket enklare. Och så är det ju gott också.

Kryddfattigt
Och så de här som har svårt för andra kryddor än salt och peppar och som tycker att en hönsbuljongtärning kan man väl unna sig till fest och tycker att de ballar ur om de spetsar grytan med Heinz chilisås. Det är ingen körvel hit och ingen spiskummin dit och gud förbjude både vitlök och minsta lilla chili. Och curry ger mig halsbränna och ingefära är för sött/surt/starkt. Det är inte bara kryddfattigt. Det är fattigt på liv.

Allergiker
Och när jag ändå är igång och sluggar. Alla dessa allergier som det kryllar av. Det blir andnöd av nötter och gudnåde den som öppnar en påse jordnötsringar. Fisk ger utslag, liksom jordgubbar och tomater. Morötter, äpplen och persikor får det att killa i halsen och mjölk går bra så länge den är laktosfri eller nej, förresten det var ju mjölkproteinet jag inte tålde. Har du någon havreglass för jag tål nämligen inte soja heller. Minsta barnkalas kräver en doktorsexamen i livsmedelskunskap eller smärre läkarutbildning. Värst är de som kombinerar sin allergi med krav på köttfri diet. Nämen vassego, en kopp ris och ett glas ljummet vatten. Hoppas det smakar. Och här kan jag knyta an till det jag skrev två punkter upp eftersom jag ännu inte har mött någon som är allergisk mot nötkött.

Men serverar någon mig pyttipanna med stekt ägg säger jag tack, men nej tack!

3 kommentarer

Filed under Vardagsliv

3 responses to “Provocerande matkrav

  1. Anna Thoresson

    …”en kopp ris och ett glas ljummet vatten”… nämen, det är ju jag !!! 🙂
    Men kostcirkel och älgstek duger finfint – så, halv åtta hos er då?

    • sara

      Haha, ja det var du, Anna! Själv är jag allergisk mot GI och vegetarianer äter jag inte pga djurhållningen. Men ett glas jordnötter kan man alltid unna sig!

    • Sara märkte det också och halvåtta hos oss it is. Sa vi april? Jag håller riset kokande 🙂

Kommentera

