SCUM och renliga män

Itt mäjks jo irresistöbel

Itt mäjks jo irresistöbel

Här hade jag kunna skriva något smart om SCUM – manifestet som Turteatern spelar och som har lett till ett massivt näthat, hot mot skådespelare och löften/hot om demonstrationer utanför teatern av moderata män. Jag hade kunnat skriva om dessa män som känner sig så hotade av den här föreställningen, av själva manifestet i sig och feminismen i synnerhet. Om män som upprörs över att pjäsen erbjuds som skolföreställning. Män som skriver inlägg om att om en liknande pjäs hade satts upp där rollerna var omvända och där kvinnorna i publiken fick sitta på pinnstolar och männen på troner och där det från scenen deklarerades att kvinnorna var roten till allt ont och att världen skulle må bäst av att de utrotades. Män som tar varje ord i manifestet bokstavligt. Män som inte har förstått någonting. Män som kanske inte själva har sett föreställningen. Män som ser sina omedvetna fördelar flyga sin kos om kvinnor helt plötsligt skulle få samma chanser och ta lika mycket plats som männen i samhället.

Men jag skriver ingenting om det. Istället konstaterar jag att förmodligen har AXE anlitat en man till att skriva och för säkerhets skull även lägga till en illustration om sin duschkräms förträfflighet och inverkan på kvinnor. Eller så är det en kvinna som fullkomligt sympatiserar med SCUM:s syn på mannen och hans förmåga på alla plan.

Och nej, jag har själv inte sett föreställningen utan bara läst om den på alla möjliga sidor på nätet. Både sakliga och mindre sakliga inlägg och recensioner. Och om den bara visades på lördagen den helgen jag ska upp till Stockholm på en av mina två teaterhelger om året skulle jag göra vad jag kunde för att få biljetter och se den själv med egna ögon.

1 kommentar

Filed under Politik, Vardagsliv

One response to “SCUM och renliga män

  1. Hanna Ekstrand

    Bra!

Kommentera

