GIRL-IT för ett stabilt flickfållande

Nyskapande – inte

Nyskapande – inte

Det här lockande smakprovet på en nyskapande och modern tidning fick min åttaåriga dotter i brevlådan idag. Eller nej, förlåt, hennes mamma fick den. Det var ju mitt namn som stod över adressen. Och nej, jag var inte så intresserad av de där stickerserna (äh, klistermärkena), bus och fniss eller ens idolbilden på Eric Saade. Trots att jag lockades med en gratis make-upväska om jag blev medlem kände jag inga problem att avstå den här lockande produkten. Hur rosa och fin den än var.

Nu ligger den gömd flera lager ned i pappersinsamlingen och kom dit utan att passera gå.

Vem på riktigt ger sina åttaåriga döttrar en sådan här prenumeration/medlemskap? Kanske föräldrar som vill döva sitt dåliga samvete för att de känner att de inte ägnar så mycket tid som de borde åt sina barn? Föräldrar som av okunskap tror att de är snälla när de gör barnet till viljes när hon (för det är garanterat mest flickor) säger att hon vill ha den? Föräldrar som på allvar tycker att flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar och det blir de bara genom att låta flickorna drunkna i rosa och smink och pojkar busa i camokläder med sina plastautomatvapen?

Ja, än har vi en lång väg att gå. Det är uppenbart så här i nådens år 2012.

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsliv

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s