Mer tid och mindre flis

Igår började mitt nya deltidsliv. Inget dramatiskt, men ändå väsentlig skillnad. Från och med igår jobbar jag 75 procent. Mina förväntningar är skyhöga. Det är upplagt med en ledig dag i veckan och en kortare arbetsdag i veckan. Eftersom jag inte har några förskolebarn längre betyder det en hel förmiddag i veckan med egentid. Då ska jag försöka få näsan över vattenytan här hemma. I kanske en timme. Och så ska jag springa en runda alternativt ligga på rygg i soffan och stirra i taket alternativt grotta ned mig tv-serier av slaget Real Desperate Housewives of Vancouver. Och så ska jag stressa mindre, gosa mer med mina barn, klappa katten mer och öva på mindfulness. Kanske rent av ta mig igenom hela den första mindfulnessövningen på skivan jag fick på min antistresskurs utan att somna. Har inte lyckats än.

Och tänk om jag plötsligt skulle börja skriva något som inte ens är sant bara för att det är roligt att formulera sig. Oh, hisnande tanke.

Och så ska jag försöka räkna ut hur jag ska kunna spara pengar så att jag har råd att vara tjänstledig i ett par veckor i vår för att måla klart huset. Kanske på allvar ska inventera vinden och hoppas på Blocket/ordna loppis.

Och så ska jag inte planera semesterresor någonstans. Utom kanske till kompisar som vi får bo hos ändå. Men det är också både roligt och semester. Jag känner inget behov av Thailandsresor varje vinter eller skidresor till alperna. Det är okej att bada på Öland och tälta på tomten.

Men så långt som att ta samma steg som Frijord har gjort har jag inte kommit. Än.

Lämna en kommentar

Filed under Vardagsliv

Kommentera

