Uppspelt inför springing

Imorgon ska jag springa för första gången sedan – i måndags. Ja, det var visst inte så länge sedan som det känns som det var. Men jag är så uppspelt bara av tanken på det. Är så rädd att mina förväntningar ska vara för höga, men jag har redan bestämt mig för att inte springa så jädrans långt. Ska absolut gå första kilometern igen i rask takt. Det där med uppvärmning ska kanske bli min grej ändå. Men sedan ska jag springa längre än senaste gången, men inte asalångt ändå. Kanske fyra kilometer. Eller fem om det känns bra. Och så ska jag stretcha som besatt. Det ska också bli min nya grej. Att inte fuska med det alltså.

För på måndag börjar det – mitt träningsprogram inför DN Stockholm halvmarathon. Första dagen den veckan ska jag vila. Andra dagen ska jag hoppa över träningsprogramspasset eftersom jag leder gympa den dagen, men på torsdag ska jag köra. Men jag har bestämt mig för att inte köra med gång. Det är ju verkligen en lugn start där man börjar med att förflytta sig fyra kilometer genom att växelvis springa och gå. Jag tänker springa i kanske fem kilometer. Men inte fort. Sedan är det bara att köra på enligt programmet. Ska bli så kul och när väl gympan är slut för säsongen blir det hårda bandage och fokusering. Träningsprogrammet känns fortfarande superspännande. Loppet är fortfarande mest livrädsla.

Jo, men så ska jag ju springa andra lopp. Närmast på tur står förhoppningsvis Ölands kyrkstafett, korta banan. Problemet är bara att vi saknar en sjätte löpare. I värsta fall får en av oss dubblera, men det vore ju roligare med fullt lag. Sedan satsar jag på att beta av dem ett efter ett.

Lämna en kommentar

Filed under DN Stockholm halvmarathon, Träning

Kommentera

