Nere på jorden igen

Om jag ”flög” fram förra gången jag var ute på löptur kan jag säga att känslan inte var direkt den samma idag. Jag sprang lite längre, men fortfarande kortare än jag brukar. Gick första kilometern som uppvärmning och sprang sedan till ”gamla kyrkvaktmästaren” och vände. Det blev en löptur på 4,35 km typ. Idag lånade jag sambons ajfån och sprang med Runkeeper. Hörde hela tiden att jag sprang för snabbt, men tyckte samtidigt att det var svårt att sakta ned. Jag snittade på 5.35 per kilometer vilket är ganska mycket snabbare än jag har som mål. Jag siktar på halvmaran att hålla en tid på strax under sex minuter per kilometer. Å andra sidan kan det ju kännas lite bra att veta att man kan springa snabbare på de kortare sträckorna. Men det var tungt idag. Främst andningsmässigt. Skulle förmodligen vara bättre om jag åtminstone började min löpning i ett lugnare tempo för att sedan öka under passets gång.

Men nu ska jag försöka hitta en sjätte medlem till vårt stafettlag till Ölands kyrkstafett, korta rundan. Wish me luck.

Och så funderar jag på träningsprogrammet för nästa vecka. Eftersom jag har flyttat tisdagsgympan från Valborgsmässoafton till 1 maj är det kanske ändå bäst att jag springer på måndag, gympar onsdag, springer fredag och gympar eller springer på söndag. Så får det nog bli. Och DÅ ska jag springa långsammare.

Lämna en kommentar

Filed under DN Stockholm halvmarathon, Träning

Kommentera

