Följer programmet som jag vill

Nu är jag inne på andra veckan av mitt träningsprogram inför Stockholm halvmarathon. Jag kan väl säga att jag följer det så där. Det är tre planerade löppass per vecka, men så länge jag har gympan känner jag att jag får sålla lite bland de där passen. Jag vill ju inte riskera att skada mig och överallt läser jag om den viktiga vilan. Det har jag liksom tagit fasta på och försöker hålla, men samtidigt är det alltid lite tungt att ge sig ut och löpa om det har gått för många dagar sedan senast jag sprang. Det spelar ingen roll att det kanske bara var två dagar sedan jag gympade. Gympa är inte samma sak som löpning. De är krävande på helt olika sätt. När jag sedan ändå trots motståndet ger mig ut så känns det oftast riktigt bra.

Det roliga i programmet är att det redan nu börjar smyga in fler övningar än bara nöta kilometer. Redan den här veckans första pass innehöll styrketräning. Det passet hoppade jag i och för sig över eftersom jag gympade istället, men bara tanken är ju glädjande 🙂

Ser verkligen fram emot när det börjar komma in variationer i träningen som backträning, intervaller och fartlek (som jag fortfarande inte riktigt vet vad det är). Funderar på att fråga en av mina gympare som springer en del om hon vill följa med på backträningen som kommer att ske ganska nära hennes hem eftersom det inte finns backar där jag bor. Det vore roligt. Men först veckans torsdagspass. Fem kilometer löpning varvat med gång om man inte orkar springa hela sträckan. Jag springer så klart. Det är väl därför jag känner mig rätt avslappnad med att jag inte följer programmet slaviskt. Tycker ändå att det ska bli skönt när gympan är över så att jag kan följa det bättre.

Men först står Ölands kyrkstafett på tur. På lördag har Högsrums FF Gympan skramlat ihop ett lag till korta stafetten. Jag tar startsträckan i år också trots att jag hade sagt tidigare att jag skulle försöka få en annan i år. Det var lite jobbigt att bli så ifrån sprungen i starten som jag blev förra året. Har nu bestämt mig för att tycka att det är okej. Och att jag ska vara där i så god tid att jag hinner springa ett par kilometer som uppvärmning innan startskottet går. Vet ändå att jag kommer att bli sjukt nervös när jag står där på startlinjen. Tramsigt eftersom vi inte på något sätt aspirerar på att vinna, men ändå! Ska hur som helst bli väldigt roligt.

Lämna en kommentar

Filed under DN Stockholm halvmarathon, Träning

Kommentera

