Chansar på långpass med fotfan

Helvetesfoten

Helvetesfoten

För två helger sedan sprang jag ett långpass på 15 km. Gick asbra. Trött i benen efter drygt sex kilometers löpning, men det var ju bara att ignorera och tuffa på. Kunde till och med trycka på och öka ganska så rejält de sista kilometerna. Okej, nedförsbacke och medvind hjälpte kanske till, men ändå.

Sedan kom fotsmärtan. Nästan samma som tidigare i år, men inte fullt lika mycket under hälen utan mer hålfot. Fortfarande livrädd för hälsporre. Sprang ändå intervaller på tisdagen, men kände hela tiden av foten. Den blev inte bättre av intervallerna, men inte heller sämre. Bestämde mig då för att coola ned mig lite och köra alternativ träning som jag bestämde skulle bestå av cykling. Har efter det cyklat noll gånger, men däremot gympat två gånger. I torsdags kände jag mig ändå så pass bra i foten att jag vågade mig på nya intervaller. Kände av foten under uppjoggen. Under intervallerna kändes den okej. Fokuserade mer på teknik än på fart. Kände sedan av den lite igen under nedjoggen. Efter torsdagen kändes det först bra, men sedan har jag känt mig liksom spänd i vristen/runt ankeln och haft lite ont vid hälsenan. Jag vet inte om jag kanske går och känner efter för mycket av rädsla för att dra på mig skit eller om det verkligen är tecken som ska tas på allvar.

Nu tänker jag att jag ska följa mitt program idag också och springa 15 kilometer igen och sedan avsluta med en sjukt noggrann stretch där även stretch av fot ingår. Är det dumt eller ska jag våga? Det är tre veckor kvar tills DN Stockholm Halvmarathon. Jag tänker att om jag kör ett långpass nu och det inte funkar så bra så har jag tre veckor på mig att bli bra. För loppet ska jag springa.

Jag har ju nu insett att jag inte är rädd för det längre utan bara ser sjukt mycket fram emot det. De ska bli så roligt och jag blir så peppad när jag läser om det på loppets hemsida.

Jag räknar också kallt med att jag ska drabbas mer eller mindre av en förkylning nu när skolan har dragit igång och alla barn sitter och gosar med varandras virus och bakterier. Då gäller det att inte tappa för mycket i form innan den kommer heller.

Känner mig ändå nervös för foten…

Annonser

Lämna en kommentar

Under DN Stockholm halvmarathon, Träning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s