Håller tummar och kniper tår

Löparskryt

Löparskryt

Vågade mig på det planerade långpasset. Kändes bra och kunde trycka på lite mer. Har någon gång för cirka evigheter sedan hört att Runkeeper funkar bättre om man stänger av wifi:n när man är  ute och springer. Gjorde det den här gången och jag vet ärligt talat inte. Sprang exakt samma sträcka som förra gången och den här gången blev den 300 meter längre. De audio cues som jag fick med current split pace varierade mellan över åtta minuter och under tre minuter. Men sluttiden blev helt rimlig och när man tittar på splittiderna efteråt känns de också rimliga. Mycket nöjd med snittiden per kilometer:)

Och foten kändes bra. För det mesta. Jag tror att jag har identifierat ett problem. När det blir ojämt underlag eller det sluttar blir det jobbigt. I skogen där det var knöligt och sandigt började det göra ont. Kändes bättre på asfalten och jag försökte för att hjälpa till lite mer tänka på hur jag satte i foten. När asfaltvägen lutar kraftigt åt sidan gör det också ont. Försöker springa snabbt i kurvorna för att komma ur dem snabbt och åter hamna på plan mark, men det gör ändå ont. Hoppas nu bara att det inte blir värre igen. Jag håller tummarna för det och kniper samtidigt med tårna i sann hälsporreanda. Tror inte att det är början till hälsporre längre, men tänker att jag knappas tar skada av att göra de rehabövniningarna ändå.

Annonser

4 kommentarer

Under DN Stockholm halvmarathon, Träning

4 svar till “Håller tummar och kniper tår

  1. fredriknygren

    Kanske dags att skaffa en gps-klocka? Jag har en kanonklocka (Garmin Forerunner 301) som snart är till salu med kartong och manual. Special price only for you.

    • Ja, jag har också funderat på det, men så har jag läst att de inte heller är särskilt exakta i sin mätning. Däremot är de skönare att ha på sig kan jag tänka mig än ajfånen på armen. Ska du köpa en ny? Har du varit nöjd med din?

      • Förlåt… Forerunner 305 heter min gps-klocka. Och den fungerar mycket fint. Jag har modellen som inkluderar pulsband.

        Jag har också läst att vissa klockor har problem med mätningen, men jag har inte märkt några såna problem exempelvis i samband med uppmätta lopp som Kalmarmilen, Göteborgsvarvet osv.
        En klar fördel med gps-klocka jämfört med apparna är att jag aldrig tappat kontakten med satelliterna. Mina appar tappar ofta tillfälligt gps-kontakt i synnerhet när jag springer i skogen med mycket höga träd omkring mig.

        Jag har beställt en Suunto Ambit2. Om man bara ser till träningsdelen så är min nya Suunto faktiskt en sämre klocka än Forerunner 305. Såvitt jag förstår har Suunto ganska begränsade funktionalitet när det exempelvis handlar om olika typer av intervallträning. Suunto har inte heller någon smidig koppling till Runkeeper/Endomondo osv.
        Jag har ändå köpt Suunto för att jag vill ha en klocka som kan användas både som vardagsklocka och träningsklocka. Dessutom får den gärna vara lite tålig och kompassfunktioner som kan vara till nytta i nya jobbet. Den är en bra kompromiss, helt enkelt.

      • Ja, det är väl det man kan önska sig av sin träningsklocka – att den visar hur mycket klockan är. Å andra sidan är jag så van vid att vara utan klocka att jag inte skulle störa mig på om träningsklockan inte visade tiden. Ska fundera på saken, men det är inte omöjligt att jag är intresserad:)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s